wtorek, 13 maja 2014

John Flanagan - Zwiadowcy cz.2 Płonący most (Tomasz Sobczak)

W skrócie

Dalsza historia Willa, młodego ucznia zwiadowcy.

Treść

Już w poprzedniej książce obok głównego bohatera Willa, który jest uczniem zwiadowcy sporo było o jego młodym przyjacielu uczniu szkoły rycerskiej Horace'u. W tej opowieści obaj (oraz Gilan) wyruszają na wyprawę, która początkowo ma być misją dyplomatyczną, a potem staje się pełną przygód wojennych historią.
Autor rozwija postacie, dowiadujemy się dużo więcej np. o zwiadowcy Gilanie. Pojawia się nowa postać, dziewczyna imieniem Evanlyn.
Humoru troszkę mniej niż w pierwszej części, ale i temat jest tutaj o wiele poważniejszy.
Sporo tutaj batalistyki. Mimo, że to książka dla młodzieży wiernie opisano sposoby walk w średniowieczu, np. współpracę łuczników z pikinierami.

Lektor

Tomasz Sobczak czyta dobrze. Pisałem już o nim recenzując pierwszą część. Troszkę denerwujące jest dość głośne wciąganie powietrza. Jest to maniera, które nie słychać w normalnej rozmowie, niestety mikrofon sprawia, że jest trochę męcząca. Szczególnie dziwne jest to, że nie słychać tego zawsze. Może część tych syczących wzdechów została wycięta, a te które słychać umknęły realizatorowi?
Tak się nawet zastanawiałem czy wam pisać o tym syczącym problemie. To jedna z tych wad, o których jak się nie wie to nawet ich się nie zauważa, a jak ktoś zwróci na nie uwagę to stają się męczące. Mam kolegę, który prawie co drugie słowo mówi "akurat", a ja nie zwracałem na to uwagi, dopóki mi o tym nie powiedziano, teraz słyszę każde jego "akurat" i trudno mi się skupić na słuchaniu treści.
Po angielsku czyta te książki William Zappa, Audioteka nie wydała jeszcze trzeciej części więc chyba niedługo posłucham pana, który grał w Mad Max 2.

Podsumowanie

Treść chyba bardziej wciągająca niż w pierwszej części. Początkowo wydawała mi się dość przewidywalna, ale potem okazało się, że moje przewidywania się nie sprawdzały. Książka ma też wartość edukacyjną, zachęca np. do obowiązkowości, poświęcenia, pokojowego rozwiązywania problemów itd. Obraz średniowiecza jest wprawdzie trochę sielankowy (w takim średniowieczu chciałoby się żyć), ale to przecież powieść dla młodzieży.

Zwiadowcy część 2 Płonący most (audioteka.pl) 29,90 zł
The Burning Bridge: Ranger's Apprentice Book 2 (audible.co.uk) £13.90

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz