piątek, 2 maja 2014

Ryszard Kapuściński - Podróże z Herodotem (Stanisław Brejdygant)

Treść

Audiobook z serii Mistrzowie słowa. Ryszard Kapuściński opisuje swoje podróże podczas których czytał Herodota. Tak więc opowieść idzie dwoma torami - opisuje podróże autora oraz jego refleksje na temat Herodota.
Autor porównuje swoje podróże do tych, w które wyruszył Herodot pisząc swoje dzieje. Herodot był swego rodzaju korespondentem i miał podobny zawód jak Kapuściński (reporter/korespondent).
Czyli krótko - mamy tu do czynienia z dwoma reporterami: Herodotem i Ryszardem Kapuścińskim. Ten ostatni pisze o swoich czasach, trudnych studiach po wojnie, cenzurze (która między innymi wstrzymywała wydanie Herodota), a przede wszystkim o swoich podróżach (Indie, Chiny, Afryka itd.). Poznajemy więc warunki życia w Indiach w latach 50-tych. Potem także w innych krajach. I cały czas poznajemy też Herodota, którego Kapuściński cytuje i komentuje. Zdarza się, że te same kraje mamy opisane przez obu reporterów.

Moja przygoda z Podróżami...

Byłem wielokrotnie nakłaniany do przeczytania tej książki, ale jej opis wydawał mi się niezbyt zachęcający. Mówiono mi: świetna książka, Kapuściński pisze jak podróżował po różnych krajach i czytał Dzieje Herodota. Czy można sobie wyobrazić coś nudniejszego? Czytać o kimś, kto czyta inną książkę.
A jednak. Pozycja ta okazała się doskonała. I jestem wdzięczny za kolekcję Mistrzowie Słowa, bo pewnie książki bym nie przeczytał. Poza tym głos lektora sprawił, że jak już zacząłem, to przesłuchałem do końca.

Lektor

Stanisław Brejdygant świetnie oddał gawędziarski styl Kapuścińskiego. Łatwo zapomnieć kto czyta i wyobrazić sobie, że to sam autor opowiada. Pan Brejdygant czyta bez pośpiechu, pozwalając na własne przemyślenia - idealny sposób dla tej książki.
Pozwolę sobie zacytować fragment wywiadu Stanisława Brejdyganta dla Gazety Wyborczej (całość pod podanym linkiem):
Zapytano kiedyś Gustawa Holoubka, co to jest aktorstwo? Mistrz po krótkim namyśle odpowiedział: "Najkrócej mówiąc, jest to umiejętność przekazywania myśli". Ale też ta definicja najlepiej określa charakter zadania, jakie przede mną stanęło, gdy podjąłem się przeczytania "Podróży z Herodotem". Tylko tyle i aż tyle. Przekazać zawartość tego niezwykłego utworu - serią spotkań, odkryć, doznań, olśnień.
Dla "Gazety" Stanisław Brejdygant, aktor

Podsumowanie

Słuchając tej książki można zapoznać się nie tylko z podróżami autora i opisem jak wiele krajów wyglądało 50 lat temu, ale także dokładnie poznać Dzieje Herodota. Słuchając czułem się jak słuchacze Herodota, który po każdej podróży siadał i opowiadał co widział.
Jest to historia niezwykła i żaden opis nie odda jej treści, dlatego warto się z nią zapoznać samemu. Tym bardziej, że nikt nie oddaje tego lepiej niż pan Stanisław Brejdygant.
W dodatku jest promocja: 14,99 zł 24,99 zł !

Podróże z Herodotem (publio.pl)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz