poniedziałek, 5 stycznia 2015

Leopold Tyrmand - Zły (Adam Ferency)

Klasyka PRL-owskiego czarnego kryminału

Treść

Tytułowy Zły to taki polski Batman, który walczy z przestępczością w powojennej Warszawie (Gotham City). Jest to czarny kryminał, którego sfilmowanie można by zrobić w konwencji czarno-białej w jakiej zostało nagrane Sin City. Historia przy okazji ukazuje Warszawę dźwigającą się z gruzów po wojnie oraz mieszkających w niej ludzi i grupy na jakie się dzielili.

Nagranie i lektor

Zabierając się do słuchania nie tylko byłem zainteresowany treścią, ale także sposobem nagrania (audiobooka nagrano Lumia 930). I muszę powiedzieć, że jestem pozytywnie zaskoczony. Jakość nagrania jest bardzo dobra. Wręcz powiedziałbym, że zbyt dobra, bo audiobook zajmuje prawie 3MB pamięci. Zaraz w pierwszym rozdziale po wyjściu Marty z apteki słychać odgłosy miasta. Były one tak realne, że ja słuchając na pustej ulicy (wyprowadzałem psa w nocy) zacząłem się oglądać szukając źródła tych odgłosów.
Audiobooka nagrano przy pomocy telefonu, rozumiem, że odgłosy też (widać na wideo poniżej). Kiedyś próbowałem bawić się w produkcję podkastu i używałem do tego komputera. Chyba nadeszły czasy, kiedy można spróbować tworzyć prosty podkast przy pomocy zwykłego telefonu. Oczywiście taki sposób nagrania nie będzie nigdy standardową metodą produkcji audioksiążek. To po prostu promocja telefonu przez firmę Microsoft. Ja jednak nie mam nic przeciwko promocjom, w wyniku którym dostajemy nowego audiobooka.
Adam Ferency jest polskim aktorem filmowym oraz dubbingowym z bardzo charakterystycznym głosem. Ostatnio recenzowałem Majora czytanego właśnie przez tego lektora.

Podsumowanie

Klasyczna powieść ukazująca życie w powojennej Warszawie. Gdyby nie nadużywanie tego słowa użyłbym określenia "kultowa". To pierwszy powód dla którego warto jej wysłuchać. Drugi to sposób nagrania lektora oraz efektów dźwiękowych. To naprawdę ciekawy eksperyment. Trzecim powodem i być może najważniejszym jest fakt, że to po prostu ciekawa historia.

Zły (audioteka.pl) 44,90 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz