czwartek, 24 lipca 2014

Francis Scott Fitzgerald - Wielki Gatsby (Antoni Rot)

Klasyka literatury amerykańskiej

Treść

Nick Carraway opowiada o swoim przybyciu do Nowego Yorku, gdzie już mieszka jego kuzynka Daisy. Sąsiadem Nicka jest bogaty Jay Gatsby, który poprzez Nicka stara się ponownie nawiązać kontakt ze swoją ukochaną sprzed wojny - Daisy (obecnie żoną Toma Buchanana).
Oczami Nicka, który nie lubi krytykować (poniżej cytat rady, którą dał mu ojciec) poznajemy główne postacie tej powieści jak również społeczeństwo tamtego okresu. A była to epoka jazzu, czasy przed wielkim kryzysem, ludzie szastali pieniędzmi, przyszłość wydawała się różowa...

Lektor i podkład muzyczny

Antoni Rot jest aktorem teatralnym i filmowy. Został także wielokrotnie sprawdzony w roli lektora, czytał np. wiele utworów klasycznych (np. Profesor Wilczur, Sklepy cynamonowe, Odyseja czy wiele innych). Słuchało mi się go z przyjemnością, a że skończyłem niedawno słuchanie tej samej książki w interpretacji Marcina Dorocińskiego (recenzja tutaj), postanowiłem porównać obu lektorów.
Antoni Rot czyta bardzo naturalnie, naprawdę się czuje, że to Nick Carraway opowiada o Gatsbym. U Dorocińskiego denerwowały mnie trochę pauzy stawiane w przypadkowych miejscach. Pan Rot jest o wiele bardziej doświadczonym lektorem i to raczej on powinien być w serii Mistrzowie słowa.
Gdybym jeszcze miał wątpliwości, która wersja jest lepsza na pewno przekonałaby mnie specjalnie skomponowana muzyka jazzowa, która dodaje całości odpowiednią atmosferę. Słychać ją nie tylko pomiędzy rozdziałami, ale także bardzo cichutko w trakcie czytania.

Klasyka

Mark Twain napisał: "Klasyka, to to, co wszyscy chcieliby przeczytać i czego nikt nie czyta". I tak niestety jest i z tym dziełem. Byłem wielokrotnie zachęcany do przeczytania, a przesłuchałem dopiero przed obejrzeniem filmu (dzięki filmowcom więcej czytam ;-). Nic dziwnego, że powieść ta weszła do kanonów. Autor dopracował chyba każde zdanie, więc jest to chyba najczęściej cytowana powieść. Kilka z moich ulubionych cytatów poniżej.

Cytaty

Na początku książki
Gdy byłem młodszy i wrażliwszy, ojciec mój dał mi pewną radę, nad którą do dziś często się zastanawiam. - Ile razy masz ochotę kogoś krytykować - powiedział - przypomnij sobie, że nie wszyscy ludzie na tym świecie mieli takie możliwości jak ty.
Narrator (Nick Carraway) o sobie
Każdy przypisuje sobie przynajmniej jedną z głównych cnót, a oto moja: należę do niewielu uczciwych ludzi, jakich kiedykolwiek znałem.
Tom Buchanan
Mąż Daisy, był jednym z tych, co w dwudziestym pierwszym roku życia osiągają tak boleśnie ograniczoną doskonałość, że potem już wszystko pachnie im klęską.
Głos Daisy Buchanan
Był to ten rodzaj głosu, który ucho śledzi z napięciem, odbierając każde zdanie jak muzyczną frazę, graną nieodwołalnie tylko jeden raz.
Ostatnie zdanie
Tak oto dążymy naprzód, kierując łodzie pod prąd, który nieustannie znosi nas w przeszłość.

Podsumowanie

Dzięki wybitnemu lektorowi oraz podkładowi muzycznemu audiobook ten oddaje atmosferę tamtych czasów, które były tłem dla historii Gatsby'ego. Na pewno wrócę do tego nagrania wielokrotnie.

Wielki Gatsby (audioteka.pl) 24,90 zł

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz